Het beschermen van uw CRM data en het garanderen van continue beschikbaarheid is heel belangrijk wanneer u werkt met Microsoft Dynamics CRM Online. Tot voor kort duurde het drie dagen om uw back-up terug te zetten. Bovendien kon u dit niet zelf doen, maar was u hiervoor compleet afhankelijk van Microsoft. Inmiddels is dit verleden tijd: vanaf nu kunt u zelf uw back-up terugzetten wanneer u dit maar wilt. Dit brengt een stuk meer zekerheid met zich mee en is daarom een grote vooruitgang.

Back-up CRM Online

De back-up functie is een onderdeel van CRM Online 2016 Update 1 en bevat (net als voorheen) twee soorten back-ups: systeem back-ups en gevraagde back-ups. Systeem back-ups vinden dagelijks plaats zonder dat u hier zelf iets voor hoeft te doen. Ze tellen ook niet mee voor uw opslaglimiet. Gevraagde back-ups vinden plaats wanneer u dit zelf aangeeft, zoals de naam al doet vermoeden. Dit is handig wanneer u bijvoorbeeld gegevens of structuren gaat veranderen of als er een update plaatsvindt. Het verschil met voorheen is echter dat u gegevens voortaan zelf kunt herstellen aan de hand van één van de twee back-ups. Let op: dit geldt wel alleen voor de CRM Online 2016 Update 1 of nieuwere versies van Microsoft Dynamics CRM Online. Op deze manier heeft u dus een stuk meer grip op de online omgeving.